Rozkład dnia w przedszkolu według nowej podstawowej programowej
W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego jest zapis, że pobyt dzieci w przedszkolu został podzielony na pięć części:
- co najmniej jedna piąta pobytu dziecka w przedszkolu powinna być przeznaczona na dowolną zabawę dziecka (dzieci mogą bawić się w dowolny sposób, przy dyskretnym udziale nauczyciela)
- co najmniej jedną piątą dzieci powinny spędzać w ruchu, np. w ogrodzie, na boisku, w parku (mogą być organizowane zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, prace ogrodnicze i porządkowe)
- jedną piątą czasu można przeznaczyć na zajęcia dydaktyczne
- pozostałe dwie piąte pobytu dziecka w przedszkolu nauczyciel może zagospodarować dowolnie (np. czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne).
Organizacja
czasu zajęć jest rozliczana tygodniowo. Proporcje organizowania czasu zajęć
mają na celu prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz odpowiedni przebieg wychowania
i kształcenia dziecka.
Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora na wniosek rady pedagogicznej. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza powinna być organizowania odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej.
Według nowej podstawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: dowolne zabawy dzieci oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu przedstawia integrację treści wychowawczo-dydaktycznych, jakie przedszkole oferuje dzieciom.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel ustala dla danej grupy szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań dzieci oraz struktury organizacyjnej placówki.
6.00-8.00 |
|
8.00-8.15 |
|
8.15-8.45 |
|
8.45-9.00 |
|
9.00-10.00 | Zajęcia edukacyjne w sali lub na powietrzu prowadzone wg planów miesięcznych opracowane przez nauczycieli poszczególnych grup w oparciu o podstawę programową z uwzględnieniem podziału na grupy wiekowe wg 15 obszarów edukacyjnych: 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. 4. Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. 7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem. 8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec. 9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne. 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych. 11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń. 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. 15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. 16. Realizowanie podstawy programowej nauczania języka angielskiego. |
10.00-10.15 | Przygotowanie do wyjścia na spacer:
|
10.15-11.15 |
|
11.15-11.30 | Powrót ze spaceru lub ogrodu, czynności samoobsługowe w szatni. |
11.30-11.45 | Przygotowanie dzieci do obiadu:
|
11.45-12.15 | Obiad
|
12.15-13.30 |
|
13.30-13.45 | Podwieczorek |
13.45-18.00 | Realizacja propozycji dzieci i nauczycieli:
|