Statut
Niepublicznego
Przedszkola Ekologicznego ,,Bajkowy
Dworek”
w Oświęcimiu
ul. Bolesława Prusa 1
SPIS TREŚCI
Rozdział I
Postanowienia ogólne ……………………………………………………………………….3
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola …………………………………………………………………..4
Rozdział III
Sposób sprawowania opieki nad
dziećmi……………………………………………………6
Rozdział IV
Zasady przyprowadzania i
odbierania dzieci z przedszkola przez Rodziców lub inną upoważnioną osobę……………………………………………………………………………7
Rozdział V
Organ prowadzący…………………………………………………………………………….7
Rozdział VI
Organy przedszkola, kompetencje,
warunki współdziałania, sposoby rozwiązywania sporów…………………………………………………………………………………………8
Rozdział VII
Organizacja pracy przedszkola ……….……………………………………………………..10
Rozdział VIII
Oddział przedszkolny………………………………………………………………………...11
Rozdział IX
Organizacja wychowania, nauczania
i opieki, pomoc psychologiczno – pedagogiczna……..12
Rozdział X
Czas pracy…………………………………………………………………………………….14
Rozdział XI
Zasady odpłatności, korzystanie z jedzenia, ubezpieczenie…………………………………..14
Rozdział XII
Zadania nauczycieli i innych
pracowników przedszkola……………………………………..14
Rozdział XIII
Prawa i obowiązki Rodziców, formy
współdziałania z Rodzicami, częstotliwość kontaktów…………………………………………………………………………………….16
Rozdział XIV
Prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może
skreślić dziecko z listy wychowanków oraz tryb składania skarg i
wniosków w przypadku naruszenia praw dziecka ………………………………………………………………………………....17
Rozdział XV
Zasady
rekrutacji……………………………………………………………………………...18
Rozdział XVI
Postanowienia
końcowe……………………………………………………………………....20
Wykaz aktów prawnych:
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
§ 1.
1.
Nazwa i adres placówki
1)
nazwa przedszkola – Niepubliczne Przedszkole Ekologiczne
”Bajkowy Dworek” Ludmiła Mitek-Parcer,
2) nazwa
przedszkola na pieczęci – Niepubliczne Przedszkole Ekologiczne ”Bajkowy Dworek” Ludmiła Mitek-Parcer, Oświęcim, ul. Bolesława
Prusa 1, tel 506 146 946
NIP 549 136
90 87, REGON 1226
3)
siedziba – Oświęcim, ul. Bolesława Prusa 1,
2.
Organem prowadzącym przedszkole jest osoba
fizyczna – Ludmiła Mitek-Parcer, zam. Oświęcim, ul. Mikołaja Reja 24.
3.
Dyrektorem przedszkola jest organ prowadzący
Ludmiła Mitek-Parcer.
4.
Przedszkole działa na podstawie wpisu do ewidencji
szkół i placówek niepublicznych.
5.
Przedszkole jest placówką niepubliczną, której
działalność finansowana jest przez:
1)
Miasto Oświęcim w formie dotacji w wysokości i formie
określonej w odrębnej ustawie,
2)
rodziców w formie opłat stałych za świadczenie usług
wychowania przedszkolnego,
3)
inne formy finansowania.
6.
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje
Małopolski Kurator Oświaty.
7. Przedszkole
posiada logo:
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§ 2.
1.
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie
o systemie oświaty, ustawie Prawo oświatowe oraz przepisach (w tym
rozporządzeniach) wydanych na ich podstawie, w szczególności w rozporządzeniu
określającym podstawę programową wychowania przedszkolnego. W tym celu w
przedszkolu zatrudnia się nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla
nauczycieli przedszkoli publicznych.
2.
Celem wychowania
przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to
realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co
umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz
gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
3.
Zadaniami przedszkola
są w szczególności:
1)
Wspomaganie i ukierunkowywanie indywidualnego
wszechstronnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału i
możliwości rozwojowych, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad
promocji i ochrony zdrowia.
2)
Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny
rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
3)
Sprawowanie opieki nad dziećmi w atmosferze akceptacji.
4)
Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom
integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów
poznawczych.
5)
Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków
sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość
procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny,
wolniejszy lub przyspieszony.
6)
Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata,
dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości
percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb
i zainteresowań.
7)
Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności,
oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa
w grupie.
8)
Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i
zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i
bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
9)
Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość
dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności
człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu,
teatru, plastyki.
10) Współdziałanie
z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez
rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających
rozwój tożsamości dziecka.
11) Systematyczne
wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia
przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
12) Organizowanie
zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i
języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego –
kaszubskiego.
13) Tworzenie
sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem
obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
14) Organizowanie
różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
4.
Przedszkole
realizuje powyższe cele i zadania poprzez:
1)
Wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego rozwoju
dziecka dostosowując treści, metody i organizację pracy wychowawczo –
dydaktyczno – opiekuńczej do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka w
relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym oraz w razie
potrzeby przedszkole może organizować opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, jeżeli
spełnia warunki konieczne do przyjęcia dziecka z danym rodzajem
niepełnosprawności.
2)
Zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki nad dziećmi w
czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP i PPOŻ.
3)
Uwzględnianie typowych dla tego okresu potrzeb
rozwojowych, których spełnieniem powinna stać się dobrze zorganizowana zabawa,
zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu.
4)
Działalność nauczycieli w ramach określonych obszarów
edukacyjnych z wykorzystaniem ustalonych w oddziale koncepcji pedagogicznych:
- poznawanie i
rozumienie siebie i świata,
- nabywanie
umiejętności przez działanie,
- odnajdywanie
swego miejsca w grupie rówieśniczej i wspólnocie,
- budowanie
systemu wartości.
5)
Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz
indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia.
6)
Organizowanie w ramach posiadanych możliwości różnych
form pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formie:
- zajęć
logopedycznych,
- porad,
konsultacji, warsztatów dla rodziców,
- i innych,
np. zajęcia rehabilitacyjne.
7)
Prowadzenie pracy indywidualnej o charakterze
profilaktycznym, stymulującym,
korekcyjnym i kompensacyjnym z dziećmi,
u których w wyniku obserwacji ujawniono taką potrzebę
oraz dokumentowanie jej przebiegu w dzienniku zajęć pozalekcyjnych.
8)
Budzenie poczucia więzi z rówieśnikami, rodziną,
środowiskiem, z krajem rodzinnym.
9)
Rozwijanie czynnych postaw wobec zdrowia,
bezpieczeństwa i aktywności ruchowej, poprzez promowanie edukacji prozdrowotnej
i promocji zdrowia wśród wychowanków, rodziców, personelu.
10) Przedszkole
umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
religijnej i językowej:
a)
prowadząc
zajęcia w języku polskim,
b)
wprowadzając
w zajęcia treści związane z historią, geografią i kulturą naszego kraju,
c)
pielęgnując tradycje,
d) prowadząc nauczanie religii w
ramach planu zajęć przedszkolnych
dla dzieci, których rodzice wyrażają takie życzenie w formie oświadczenia.
11) Nauczyciele
diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju,
włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach
oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia.
12) Współdziałanie
z rodzicami oraz pełnienie wobec rodziców (opiekunów) funkcji doradczej i
wspierającej
działania wychowawcze:
a)
pomaganie w rozpoznawaniu możliwości
rozwojowych dziecka i podjęciu
wczesnej interwencji specjalistycznej,
b)
informowanie na bieżąco o postępach
dziecka,
c)
uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu i
poszczególnych oddziałach.
Rozdział III
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi
§ 3.
1.
Dzieci przebywające w przedszkolu są pod opieką
nauczyciela, który organizuje im zabawy, zajęcia dydaktyczno - wychowawcze
zgodnie z programem i planem pracy.
2.
Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za zapewnienie
bezpieczeństwa powierzonych mu dzieci, zarówno pod względem fizycznym, jak i
psychicznym.
3.
Każdorazowo nauczyciel kontroluje miejsca przebywania
dzieci (sala zajęć, łazienka, szatnia, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne
narzędzia.
4.
Dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane
w przedszkolu jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć.
5.
Nauczyciel opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia
drugiego nauczyciela, informując go o wszystkich sprawach dotyczących
wychowanków.
6.
W wypadkach nagłych, wszystkie działania pracowników
przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej
kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
7.
Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny powinny
odbywać się przy udziale wymaganej liczby opiekunów, zgodnie z Regulaminem
wycieczek i spacerów obowiązującym w przedszkolu.
8.
Obowiązkiem nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie
przepisów bhp, ppoż., przepisów ruchu drogowego.
9.
Ustalony dzienny harmonogram planu zajęć jest zgodny z
zasadami higieny psychicznej dziecka, uwzględniającymi równomierne rozłożenie
zajęć w ciągu dnia oraz ich różnorodność.
10. W
czasie pobytu w przedszkolu dzieci mają zapewniony odpoczynek w formie przystosowanej
do wieku i potrzeb:
1)
leżakowanie,
2)
ćwiczenia i zabawy relaksacyjne, uspokajające, czytanie
bajek.
11. Gdy
pozwalają na to warunki atmosferyczne, dzieci powinny codziennie przebywać na powietrzu.
Rozdział IV
Zasady przyprowadzania i odbierania
dzieci
z przedszkola przez Rodziców lub inną
upoważnioną osobę
1.
Personel przedszkola sprawuje opiekę nad dzieckiem od
chwili przekazania go przez Rodzica/Opiekuna do chwili odebrania dziecka przez
Rodzica/Opiekuna lub upoważnione do tego osoby.
2.
Dzieci są odbierane z przedszkola przez rodziców,
opiekunów lub inne osoby pisemnie upoważnione przez Rodziców/Opiekunów.
3.
Placówka zobowiązuje Rodziców/Opiekunów do osobistego złożenia
pisemnych upoważnień do odbioru dziecka przez osoby trzecie.
4.
Dyrektor zobowiązuje nauczycieli oraz personel pomocniczy do bezwzględnego
przestrzegania oświadczeń o odbiorze dziecka.
5.
Nauczyciel lub personel pomocniczy może odmówić wydania
dziecka osobie upoważnionej do odbioru, w przypadku gdy stan osoby odbierającej
dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku
bezpieczeństwa.
6.
W przypadku pozbawienia lub ograniczenia przez Sąd
władzy rodzicielskiej jednego z rodziców, Rodzic/Opiekun, który nie wyraża
zgody na wydanie dziecka rodzicowi, który jest pozbawiony lub ma ograniczone
prawa rodzicielskie, winien przedłożyć u Dyrektora kserokopię prawomocnego
orzeczenia Sądu w w/w zakresie.
7.
Rodzic/Opiekun zobowiązany jest do przestrzegania godzin
przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. Dyrektor może nałożyć na rodzica/opiekuna
dodatkową opłatę (w wysokości zgodnej z umową), w przypadku nie odebrania
dziecka z przedszkola w wyznaczonych godzinach pracy.
Rozdział V
Organ Prowadzący
§ 5.
1. Organ prowadzący przedszkole odpowiada za jego
działalność.
2. Do zadań organu
prowadzącego należy w szczególności:
1)
koordynacja zgodności realizowanych przez Przedszkole
celów z założeniami statutu,
2)
podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu
przedszkola,
3)
zapewnienie warunków działania przedszkola, w tym
bezpiecznych i higienicznych warunków
nauki, wychowania i opieki,
4)
wykonywanie remontów,
5)
wyposażenie przedszkola
w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów
nauczania oraz wykonywania innych zadań
statutowych,
6)
zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej,
prawnej i organizacyjnej placówki,
7)
wprowadzanie zmian do statutu, wprowadzanie tekstu
jednolitego statutu,
8)
wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy
w stosunku do dyrektora przedszkola,
9)
inne wynikające wprost z ustawy o systemie oświaty oraz
Prawa oświatowego.
3. Organ
Prowadzący może pełnić funkcję Dyrektora.
Rozdział VI
Organy przedszkola,
kompetencje, warunki współdziałania,
sposoby rozwiązywania sporów.
§ 6.
1. Organami
przedszkola są:
1)
Dyrektor Przedszkola,
2)
Rada Pedagogiczna.
2. Zadania Dyrektora:
1)
kieruje bieżącą działalnością przedszkola,
2)
reprezentuje przedszkole na zewnątrz,
3)
stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego
poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4)
zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań,
5)
przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
6)
realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
7)
zapewnia bezpieczeństwo wychowankom i nauczycielom w
czasie zajęć organizowanych w przedszkolu,
8)
odpowiada za organizację administracyjnej, finansowej i
gospodarczej obsługi przedszkola,
9)
sporządza arkusz organizacji przedszkola,
10) stwarza warunki do działania w przedszkolu
wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest
działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności
dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki,
11) dysponuje
środkami finansowymi,
12) prowadzi
politykę kadrową,
13) tworzy
regulaminy przedszkola,
14) zatrudnia
i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników,
15) przydziela
nauczycielom stałe prace i czynności oraz rozlicza z ich wykonania,
16) przyznaje
nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom,
17) decyduje
o przyjęciu dziecka do przedszkola i o skreśleniu go z listy wychowanków w
przypadkach określonych w niniejszym statucie,
18) ustala
w porozumieniu z organem prowadzącym wysokość opłat za przedszkole,
19) odpowiada
za naliczanie i pobór opłat za posiłki oraz innych opłat związanych z
korzystaniem przez wychowanków ze świadczeń udzielanych przez przedszkole,
20) może
organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organem
prowadzącym,
21) organizuje
pomoc psychologiczno – pedagogiczną,
22) wspomaga
w rozwiązywaniu sporów pomiędzy organami przedszkola,
23) prowadzi
i archiwizuje dokumentację przedszkola.
3. Dyrektora
powołuje organ prowadzący.
4.
Dyrektor
może powołać Wicedyrektora ds. pedagogicznych określając jego kompetencje. Wicedyrektora
odwołuje Dyrektor.
5. Zadania Wicedyrektora
ds. pedagogicznych:
1)
sprawuje nadzór pedagogiczny i odpowiada za realizację programu
nauczania i wychowania, prowadzi obserwację nauczycieli,
2)
zapewnia odpowiedni poziom zajęć
dydaktyczno-wychowawczych,
3)
sprawuje i koordynuje opiekę
nad dziećmi,
4)
nadzoruje organizację
imprez przedszkolnych,
5)
opracowuje we współpracy
z Radą Pedagogiczną dokumenty (roczny plan pracy, koncepcję pracy przedszkola, plan
wychowawczy, profilaktyczny, adaptacyjny i inne),
6)
realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
7)
zna przepisy oświatowe i ich przestrzega,
8)
współpracuje z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną przy
opracowywaniu regulaminów oraz innych przepisów wewnętrznych przedszkola,
9)
Statut Statut |